İstanbul’da Kentsel Mobilite

Yayın TarihiNisan-Mayıs, 2021 by Kaija Wilkinson Yazdır

thyssenkrupp Asansör geniş ve büyümekte olan metro sisteminin dikey taşıma ekipmanının teminine liderlik ediyor.

İstanbul metrosunun Ataköy-İkitelli hattının kazısının tamamlanması sebebiyle 2020 sonbaharında yapılan törende İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu metroyu “çağdaş bir şehrin en değerli varlığı” olarak nitelendirdi. 2022’te tamamlanması planlanan 28 km’lik yeni hattın 19 durağı olacak ve bu hat ile saatte 105.000 yolcu taşınabilecek. Hat, İstanbul Avrupa yakasını doğudan batıya bağlayan hızlı toplu taşıma hattı ile Marmaray, Başakşehir-Kirazlı ve Aksaray Havalimanı metro hatları arasındaki bağlantıyı sağlayacak.

Hat 45 asansör, 116 yürüyen merdiven ve altı yürüyen banttan oluşan thyssennkrupp ekipmanı ile donatılmış 12 durağa hizmet verecek. Firma, ayrıca Kirazlı-Bakırköy Deniz Otobüsleri hattına da 26 asansör ile 100 yürüyen merdiven tedarik ediyor. Konu ile ilgili olarak thyssennkrupp yaptığı açıklamada:

“Durakları ve uzunluklarıyla şehrin en önemli projelerinden olacak yeni metro hatlarında, Avrupa, Asya ve Amerika’daki metro projelerinde kullanılan yüksek performans ve yüksek taşıma kapasiteli Victoria model yürüyen merdivenler kullanılacak. Haftanın 7 günü 24 saat kesintisiz hizmet ve mobilite için tasarlanan ağır hizmet tipi Victoira yürüyen merdiven, tüm iklim koşullarında kullanıcılara yüksek güvenlikli bir seyahat imkanı sunacak.”

thyssennkrupp Asansör’ün gözlemine göre İstanbul’daki yol trafiğinin çoğunlukla maksimum kapasitede olması “iyi bağlantılı, rahat ve etkin bir metro sistemini gerekli kılmaktadır.” Firma Sidney, Sao Paulo, Brezilya; Madrid; Londra ve Pekin’deki metrolara yürüyen merdiven ve diğer ekipmanların temininde de bulundu. Mobilite ekipmanının yaklaşık %70’ini temin eden firma İstanbul Metro Sistemine hiç de yabancı değil. thyssennkrupp Elevator Genel Müdürü Peter Walker, “Bu tür bir büyükşehirde etkin bir toplu taşıma sistemi çok önemlidir ve kentsel mobilite açısından İstanbul’un Avrupa’daki mega şehirlerle aynı lige taşıyacaktır.” dedi.

thyssenkrupp Elevator sözcüsü Michael Ridder ELEVATOR WORLD’e ünitelerin İstanbul’un rüzgarına, yağmuruna ve ara sıra da olsa yağan karına dayanacak şekilde yapıldığını anlattı. Üniteler 145 kg basamak yüküne sahip ve herhangi bir acil durumda durabiliyorlar. Ridder, arttırılmış alt ve üst kavis çaplarının daha rahat bir biniş sağladığını söylüyor. Victoria modelinde ürünün ömrünü uzatacak ve bakımının daha kolay yapılmasını sağlayacak şekilde güçlendirişmiş iskelet ve makaralı basamak zincirleri kullanılıyor. Artırılmış güvenlik özellikleri arasında eksik basamak emniyet tertibatı göstergesi, kırık el bandı ve raydan çıkma durumunu algılanma ve fren fonksiyonu izleme tertibatı bulunuyor.

Aşağıdaki özellikler ise bütün İstanbul Metro projelerinin standart ihale şartnameleri arasında bulunuyor:

  • Operatör tarafından tahrik zinciri izleme
  • Fren aşınma göstergesi
  • Basamak kapağı kontağı
  • Üst ve alt geçişlerde basamak itme tertibatı
  • Ana şase üzerinde solenoid yardımcı fren
  • İskelet içerisinde su tespiti için şamandıralı anahtar
  • Dikey tarak plaka anahtarı
  • Tek sıra süpürgelik fırçası
  • Dört mikroanahtarla süpürgelik izleme
  • Uzun Bir Geçmiş

İstanbul Metrosu 1988’de kurulduğu için İstanbul’un metro sistemine yönelik inşaat ve iyileştirmeler dikey taşıma orijinal ekipman üreticileri için o zamandan beri ilgi odağı olmuştur. Dikey Taşıma sisteminin Boğaz’ın karşı yakasındaki varoşlar ile şehrin modern kısımlarını birbirine bağlayan ve 2006’da açılan Taksim-Kabataş füniküler sistemi gibi Doppelmayr Tramways Ltd. (artık Doppelmayr Garaventa Group olarak biliniyor) tarafından tedarik ve monte edilen füniküler kabinleri gibi birçok dikkat çeken ünitesi de vardır.

Asya ve Avrupa arasındaki denizaltı demiryolu bağlantısı olan ve 2013’te hizmete açılan Marmaray Projesi için Schindler 10 asansör ve 63 yürüyen merdiven tedarik etti. Proje dahilinde 65m uzunluğunda Avrupa’nın en uzun yürüyen merdivenlerinden dördünün de montajı yapıldı.

Hyundai Elevator Türkiye, 18 km uzunluğundaki Üsküdar-Ümraniye-Çekmekŏy hattının 16 istasyonuna hizmet veren, en yüksek ünitesinin düşey uzunluğu 19,4 m, yatay uzunluğu 41,5 m olan 196 yürüyen merdiven tedariğinde bulundu. Bunlar yalnızca birkaç örnek.

Tutarlı ve Bütünsel Bir Rol

thyssennkrupp Asansör ise tutarlı ve bütünsel bir rol üstlendi. Marmaray için 191’i asansör, 155’i yürüyen merdiven olmak üzere yaklaşık 350 ünite tedarik etti. İş kapsamında çok sayıda panoramik asansör ile (son olarak monte edilen Victoria model yürüyen merdivenler gibi) yoğun kullanım ve ağır hava koşullarına dayanabilen dikey taşıma ekipmanının yapımı yer alıyordu. 36 istasyonda yapılacak yol iyileştirmeleri ve tadilatları da içeren metro hattı iyileştirme çalışmalarının 2015’te tamamlanması planlanmıştı.

thyssennkrupp Elevator İstanbul’un Avrupa yakasının ilk sürücüsüz hattı olan 18km uzunluğundaki Mecidiyeköy-Mahmutbey hattı için 225 yürüyen merdiven ile 108 asansör tedarik etti. M7 metro hattının bir parçası olan hat şehrin Avrupa yakasında İstanbul’un sekiz mahallesini birbirine bağlayan Kabataş ile Mahmutbey arasında 18km’lik bir mesafeye hizmet ediyor. Cumhuriyet Bayramı’ndan bir gün önce, 28 Ekim 2020’de büyük bir törenle açıldı. Maskeli yolcular metroyu kullanmaya hücum ederken hastanede COVID-19 tedavisi gören Belediye Başkanı İmamoğlu bu açılışa katılamadı. Kutlamalara telekonferans yöntemi ile katılan İmamoğlu, İstanbulluların ilk 10 gün boyunca hattı ücretsiz kullanacaklarının müjdesini verirken saatte yaklaşık 140.000 yolcu taşınacağının beklendiğini söyledi.

Kaynakça / References

  1. “Istanbul — The Tunnels,” funimag.com/funimag26/Kabatas01.htm.
  2. wikipedia.org/wiki/F1_Taksim%E2%80%93Kabata%C5%9F_funicular_line
  3. Schindler’s Contribution to Marmaray Project,” ELEVATOR WORLD, February 2014.
  4. “Escalators of First Smart Underground are Entrusted to Hyundai Elevator Turkey,” EW Turkey, January 2017.
  5. “thyssenkrupp to Supply 346 Units for Tunnel Project,” EW, September 2013.
  6. “Istanbul M7 Metro Extension Opens Ahead of Turkey’s Republic Day,” T-VINE, October 28, 2020.