Deprem Elazığ ve Malatya’da Asansörlerin Yüzde 40’ına Zarar Vermiş Olabilir!

Yayın TarihiMart-Nisan, 2020 Yazdır

Geliştirdiği Asansör Güvenlik Sistemi’yle deprem öncesi ve sonrası asansörlerin periyodik kontrolünü sağlayarak önleyici faaliyetler yürütmeye hazırlanan asansör denetim ve muayene kuruluşu RoyalCert, son olarak Elazığ ve Malatya’da meydana gelen 6.8 şiddetindeki depremden sonra önemli açıklamalarda bulundu.

Coğrafi konumu sebebiyle aktif fay hatlarının üzerinde bulunan Türkiye’de her yıl irili ufaklı pek çok deprem meydana geliyor. Son olarak Elazığ ve Malatya’da meydana gelen 6.8 şiddetindeki depremde pek çok vatandaşımız yaralandı ve onlarca vatandaşımız da hayatını kaybetti. Vatandaşların can güvenliği için asansörlerinde hem deprem öncesinde hem de deprem sonrasında periyodik olarak denetlenmesi önem arz ediyor. Bu kapsamda RoyalCert, geliştirdiği Asansör Güvenlik Sistemi ile Karşı Ağırlık Kontrolü, Kabin Kontrolü, Makine Dairesi Kontrolü, Kuyu ve İç Tesisat Kontrolü ile Genel Kuyu Dizaynı Kontrolünü kapsayan 5 ana başlıktan oluşan sistemle deprem öncesi ve sonrası asansörlerin periyodik kontrolünü sağlayarak önleyici faaliyetler yürütmeyi hedefliyor.

Maalesef “Sismik Durumlara Tabi Asansörler” standardı zorunlu değil

Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan RoyalCert Projeler Koordinatörü Serhat Mayar: “Periyodik denetimlerde temel güvenlik fonksiyonlarının ulusal standart ve yönetmelikler çerçevesinde kontrolü sağlanıyor. Bu süreçlerde depreme yönelik deprem sensörü kontrolü yapılıyor ancak genel kabul gören “Sismik Durumlara Tabi Asansörler” standardı tavsiye niteliğinde bir standart olduğundan günümüzde pek çok asansörün montajında uygulanmıyor. Bu standardın zorunlu olmaması asansörlerin deprem anında daha büyük risklere sahip olmasını kaçınılmaz kılıyor. RoyalCert olarak asansörlerin; kullanıcıların can ve mal güvenliğini sağlamak ve riski minimize etmek için tamamen deprem anındaki ve depremden sonraki kullanıma özel olarak denetlenmesini kapsayan Asansör Deprem Güvenlik Sistemi kontrollerini gerçekleştireceğiz. Tüm il ve ilçe belediyelerinin bu konuda azami hassasiyeti göstereceğine inanıyoruz ve geliştirdiğimiz sistemle asansörlerin deprem koşullarına yönelik periyodik kontrollerini gerçekleştirerek deprem anında asansörün kullanılması durumunda en az hasarla atlatılmasını amaçlıyoruz.” dedi.

Birçok asansör ray sisteminden çıkmış olabilir

Serhat Mayar ayrıca, Elazığ ve Malatya bölgelerinde 18 bine yakın asansör bulunduğunu ve deprem sebebiyle bu asansörlerin yaklaşık yüzde 40’ının kullanılamaz olduğunu tahmin ettiklerini söyledi. Deprem anında en çok yaşanılan durumun kabinin ya da karşı ağırlığın raylardan çıkması olduğunu ifade eden Mayar, bu depremlerde birçok asansörün ray sisteminden çıkmış olabileceğine de dikkat çekti. Mayar son olarak, Yetkilileri ve vatandaşları bölgede bulunan asansörlerin denetim ve ardından olası bakımlarının yapılmadan kullanılmaması konusunda uyardı.