Akademi̇k Paylaşım

Yayın TarihiMayıs-Haziran, 2020 by Dr. Mohammad Masoud Majidifar Yazdır

Bilim adamları, mühendisler ve sektör profesyonelleri Tahran’da 10.Uluslararası Asansör ve Yürüyen Merdiven Semineri’nde bir araya geldiler.

İçlerinde profesörlerin, sanayicilerin ve yabancı misafirlerin de yer aldığı dikey taşıma sektörü uzmanları 20 Şubat’ta İran’ın Tahran kentinde Koosha Uluslararası Uygulamalı Bilim ve Teknoloji Merkezi’nde düzenlenen 10.Uluslararası Asansör ve Yürüyen Merdiven Semineri’nde bir araya geldiler. Etkinlik, Tahran Uygulamalı Bilim ve Teknoloji Üniversitesi ile İran Asansör, Yürüyen Merdiven ve Bağlı Hizmetler Birliği’nin işbirliğiyle gerçekleştirildi.

Tahran Uygulamalı Bilim ve Teknoloji Üniversitesi rektörü Dr.Mohammad Hasan Pishbin ile İran Asabsör Birliği Başkanı Mühendis Abbas Abrishami de seminerde yer aldılar.

Seminer sabah saat 9’da Kur’an ve İran Milli Marşının okunmasıyla başladı. Daha sonda Koosha Kolej’ininden Samaneh Sajadi konuklara ve sporsorlara teşekkür ederek organizatörlerin bu zor ekonomik koşullar altında 10.kez asansör sektörüne yönelik bu tür bir etkinliği düzenlediğini ifade etti ve sanayicilere ve profesörlere katılımlarından dolayı minnettarlıklarını iletti.

Sajadi sözlerine ülkelerin toplumların refahını artırmadıkça ilerleyemeyeceğini, refahın ise ancak sanayi ile üniversite arasındaki güçlü bir ilişki temini yoluyla elde edilebileceğinden bahsederek devam etti. Bu seminer “Uluslararası yüksek kaliteli ürünlerin ticarileştirilmesi ile üstün düşünce” temasıyla asansör sektörünün dünya çapında büyütülmesi hedeflendi.

Daha sonra konuşan İran Asansör, Yürüyen Merdiven ve Bağlı Hizmetler Birliği Başkanı Abrishami ise asansör sektöründe başarıya ulaşmak için hassas bir planlama yapma gereğinden söz etti. Bu konudaki eğitimlerin artması için eğitim merkezlerin desteklenmesi gerektiğini vurguladı.

Açılış töreninde Pishbin üniversite ile sektör arasındaki ilişkinin zayıflığından bahsederek bu tür işbirliklerinin ülke kalkınmasında önemli rolü olduğunun altını çizdi. Bu tür sempozyumların ve seminerlerin ilişkileri güçlendirdiğinden bahsetti. Daha sonra da Türkiye’den ve Almanya’dan gelen konuklara katılımlarından dolayı teşekkürlerini iletti.

ELEVATOR WORLD Türkiye ve EW Ortadoğu Ofisi Genel Müdürü ve aynı zamanda Interlift’in Türkiye ve Ortadoğu temsilcisi olan Bülent Yılmaz 7-8 Eylül tarihlerinde Dubai’de yapılması planlanan asansör, asansör komponentleri ve aksesuarlarına yönelik uluslararası bir fuar olan The Elevator Show (TES) hakkında bilgi verdi. TES Fuarı’ndan, organizatörlerinden ve fuar yerinden söz eden Yılmaz, bu fuarın asansör sektörünün gelişimindeki öneminden bahsetti. Fuarın uluslararası üreticiler, tedarikçiler, montaj firmaları, danışmanlar, geliştiriciler, mimarlar, mühendisler ve yatırımcılar açısından iş yapmak ve birbirleriyle temasta bulunmak ve asansör teknolojisi, tasarımı ve hizmetleri ile ilgili en son gelişmeler hakkında bilgi almak için ideal bir ortam olduğuna değindi. Konuşmasının sonunda ile bütün asansör sanayicilerini ve firmalarını fuara davet etti.

Ardından, Tahran Standartlar Örgütünün Asansör ve Yürüyen Merdiven Departmanı’nın Genel Müdürü Mühendis Mohammad Amin Mousavi Teknik Komite standartları hakkında bir konuşma yaptı. Dinleyicilere herkesi ülkesindeki yerli üreticileri desteklemesi ve kendi standartlarının olması gerektiğini söyledi. Konuşmasının sonunda asansör sektöründeki bütün aktivistleri standartlarla ilgili konularda standart örgütüyle işbirliğine çağırdı.

Daha sonra, ikinci yabancı konuk olarak Liftinstituut Solutions Genel Müdürü Süleyman Özcan sahneye çıkarak bakım ve kaliteyi artırmaya yönelik doğru yaklaşımlardan söz eden konuşmasıyla dinleyenleri büyüledi. Özcan, küresel bakım organizasyonlarının portföylerinin bakımını etkin bir biçimde gerçekleştirebilmek için birçok yöntem geliştirdiklerinden bahsetti. Etkin bakımın birim başına harcanan zaman ile her bakımda ayarı veya kontrolü yapılan komponentler arasındaki dengeye bağlı olduğunun altını çizdi. Ortaya şu soru çıktı, “ Bu etkin bakım ziyaretleri müşteriler için gerçekten faydalı mı?”

Bütün hareketli mekanik komponentler, akım taşıyan elektrikli komponentler ve elektrikle çalışan elektromekanik komponentler yavaş yavaş aşınır, bu yüzden de kısıtlı ömürleri vardır. Nihayetinde, bir komponent ne kadar aşınırsa ömrü de o kadar kısalır. Mekanik parçaların aşınması sürtünme, tork, doğrudan kuvvet gibi mekanik kuvvetlerden veya malzemelerin zayıflamasına neden olan korozyon, nem ve sıcaklık farklılıkları gibi çevresel faktörlerden kaynaklanır. Diğer taraftan, elektrikli kısımların eskimesi ise röle ve kontaktörler gibi elektromekanik komponentlerin fiziksel kısımları üzerindeki mekanik kuvvetlerin etkilerinden kaynaklanır. Sistemin yarattığı titreşimin vidaların ve kabloların gevşetmesi, elektronik panolarına entegre elektronik elemanları bozması, entegre çiplerdeki verileri silmesi ile çevresel ısı, nem ve korozyon elektronik komponentlerin malzemelerini zayıflatır.

Özcan son olarak, Günümüzün popüler bakım metodolojilerinin amacının başarının geri arama sayısı ve hizmet dışı kalma süreleriyle ölçüldüğü iyi bir bakım sunarken zaman ve paradan da tasarruf etmek olduğunu söyledi.

Ancak bunu yaparken uygulanan sistemler insanları her türlü durumda aynı algoritmayla hareket eden birer yazılım gibi çalışmaya zorlar. Nihayetinde, ne servis sağlayıcılar ne de ürün sahipleri umduklarını bulamazlar. Bütün tarafların daha etkin bir çözüm elde edebilmeleri için bu sistemlerin koşullara ve şahıslara daha fazla odaklı olmaları gerekir. Bunu yapabilmek için de bakım çalışmalarının istatistiki yaklaşımlardan uzaklaşarak her bir birime özel yöntemler geliştirmesi gerekir. Çünkü sektörün itibarı ancak bu şekilde yükselişe geçecektir.

Müteakiben kürsüye gelen Mousavi, Asansör Yönetmeliği ile ilgili bir sunum yaptı. Asansör Yönetmeliğinin şirketlerin yönetmelik kapsamındaki her türlü asansörü geliştirmesine, tasarlamasına, üretmesine ve monte etmesine olanak tanıdığından; asansörlerle ilgili standartlarda henüz yer almayan yenilik ve teknolojilerden bahsettiğinden; daha yenilikçi ve rekabetçi çözümler sunmak için yerleşik standartlardan sapma imkanı sunduğundan; işin içinde üçüncü taraflardan oluşan belgelendirme kuruluşlarının yer almasını azalttığından; maliyetleri ve pazarlama süresini azalttığından ve güvenilir çözümlerin ve ürünlerin pazarlanabilmesi için gereken özgürlüğü ve ilgili sorumluluklara sahip yetkin bir AR-GE ve mühendislik organizasyonu geliştirmeye olanak sağladığından söz etti.

Ardından, 110 Elevator Co.’dan Sina Khnabeigi, dişlisiz motor seçimiyle ilgili teknik konulardan bahseden bir konuşma yaptı. Dişlisiz motor teknolojisinin teknik konularında trafik analizinin önemli bir rolü olduğunu söyledi ve anma kullanım oranı ile ve artan sıcaklığın motorun kullanım ömrü üzerindeki yıkıcı etkilerinden bahsetti.

Daha sonra, asansör denetim eğitmeni de olan Mühendis Amir Ebadi mevcut binalarda güvenli ve standartlara uygun asansör montajı yapılması ile ilgili bir sunum yaptı. Son yıllarda çevresel kısıtlamaların, kültürel etkilerin ve yaşam tarzlarının mimariyi büyük ölçüde değiştirdiğine ve bu nedenle mevcut binalarda asansör montajı ve kuyu için yer ve uygun koşulların olmadığına değindi. Bu eski binalara asansör eklemenin doğasında yer olan sorunları düşünen uluslararası kuruluşlar, riski tanımlayabilmek ve tehlikeyi en aza indirebilmek için bu sorunları analiz ettiklerinden bahsetti.

Ardından, Caspian Asanbar Co.’dan Mühendis Hamid Zaremoqadam karşı ağırlığın kabinin arka kısmına yerleştirildiği makine dairesiz asansörlerin (MRL) analizi ile ilgili bir sunum yaptı. Özellikle de tarihi binalarda ve belediyelerin kısıtlamaları göz önüne alındığında MRL sistemlerin avantajlarını anlattı.

Müteakiben, Tahran Metrosundan Mühendis Bahram Karimi “Arıza Oranlarını Azaltmak için Etkili Potansiyel Etmenleri Belirleyerek, Etmen Çözümlemesi ve AHP Tekniği Kullanarak Yürüyen Merdivenlerde Bakım Optimizasyonu, Vaka Çalışması: Tahran Şehir ve Banliyö Demiryolu İşletmesi” başlıklı bir sunum yaptı. Ayrıca metro istasyonlarında bulunan yürüyen merdivenlere yönelik önleyici bakım çalışmalarının önemine de dikkat çekti.

Ardından, Dr.Amir Radfar iMOVE organizasyonundan ve eğitimde işbirliği yapmaktan bahseden bir konuşma yaptı. Eğitimlerin ürün ihracatı (eğitim kurumları ve e-öğrenme programları için öğretim materyalleri ve eğitim ekipmanları, öğrenme ortamları ve atölyeler gibi), yurtdışında uygulanan hizmetler (eğiticinin eğitimi, kişiye özel müfredat geliştirilmesi, eğitim kurumlarının kurulması ve organizasyonu konusunda danışmanlık gibi) ve diğer ülkelerde bulunan kişilerin eğitimi gibi hizmetlerden oluştuğunu belirtti.

Bu sunumun ardından, Mühendis Morteza Emamirad Dr.Mohammadreza Eskafi’nin “Kat Çağrı Sisteminin Optimizasyonu” konulu makalesi ile ilgili bir sunum yaptı. Kat Çağrı Sistemi nispeten basit kurallarla gerçekleştirilebilse de, daha zeki algoritmalar kullanarak performansın arttırılma fırsatlarının olduğundan bahsetti. Python programlama dilinde optimizasyon kurallarını kullanmak bekleme zamanını azaltırken zihinsel konforu artırır ve enerji tüketimini azaltır. Asansör grup kontrolü ile DT sistemlerinin performans değerlendirmesi için Python’da yazılmış bir yazılım simülasyon aracının geliştirilmesinin bu konudaki asıl katkı olduğu sonucuna varmıştır. Bu simülatör sistemlerin nasıl çalıştığını hassas bir şekilde modelleyebilir ve bekleme süresi, hizmet süresi ve diğer önemli performans kriterlerine göre performanslarının ölçümünde yararlı bir araç görevi görür. Daha sonra, elde edilen sonuçlar (bekleme süresi ve hizmet süresi) genetik bir algoritma ile optimize edilir.

Datis Co.’dan Mühendis Ali Kazerooni de kapalı devre sistemlerde motor hızının kontrolünde kullanılan yeni bir teknoloji olan “Karma Öngörücü Kontrol Teknolojisi” üzerine bir sunum yaptı. Öngörücü Kontrolörü Şekil 1’de görüldüğü şekilde modelledi. Daha sonra da motorun elektrik modelini Şekil 2’de görüldüğü şekilde resmetti.

Daha sonra, Mühendis Mojtaba Eldoromi “Elektrik Tahrikli Asansörlerin Dinamik Analizi” üzerine bir sunum yaptı. Sürekli mıknatıslı elektrikli motorla çalışan bir asansörü incelendi, kontrol ve görünürlük formları elde edilerek kontrol parametrelerine yönelik gerekli parametreler analiz edildi. Lyapunov denklemi, sistemin iç dengesini analiz eder. Sonuçlar, parametrelerin sürekli göz önünde bulundurulması sayesinde enerji tüketimi açısından sistemin optimize edilebileceğini gösterir.

Asansör, Yürüyen Merdiven ve Bağlı Hizmetler Birliği’nden Mühendis Shahram Mardomi eğitimin bu sektördeki önemi ve asansör sektörünün tanıtımındaki rolü üzerine bir sunum yaptı. Son olarak da, dokuzuncu asansör ve yürüyen merdiven sendikası yönetim kurulunun Lift Designer yazılımı hakkında bir kitap yayınladığından bahsederek bu yazılımın teknik özelliklerini anlattı.

Daha sonra Mousakhani Co.tarafından bir çekiliş yapıldı ve kazananlara ödülleri verildi.

Seminere gönderilen toplamda 52 makale gönderildi. Bunlardan bilim kurulunca seçilen 23 makalenin 14’ü salonda sunuldu.

Bütün katılımcılara, katılımcı asansör şirketlerine, asansör ve yürüyen merdiven sektörü temsilcilerine ve Koosha Koleji’nin asansör alanında seçkin profesörlerine ve en iyi makalelerin sunanlara teşekkür belgesi verildi.

Organizatörler, başta ana sponsorlar olan Behran Lift Co., Mousakhani Co. ve Elco Co. ile medya sponsoru olan ELEVATOR WORLD Middle East olmak üzere bütün sanayicilere ve yönetim kadrolarına işbirliklerinden dolayı teşekkürlerini dile getirdiler. Ayrıca ilk sponsorumuz olarak verdiği destekten dolayı Abbas Shakeri’ye duyulan minnet dile getirildi. Bütün katılımcılar 18 Şubat 2021’de yapılması planlanan 11. Uluslararası Asansör ve Yürüyen Merdiven Semineri’ne davet edildi.

Dr. Mohammad Masoud Majidifar İran’ın Tahran kentinde bulunan Koosha Kolejinin Uluslararası İlişkiler ve Araştırmalardan sorumlu müdür yardımcısıdır.