Türkiye’nin En Hızlı Asansörü Levent 199’da

Yayın TarihiMart-Nisan, 2019 İpek Akyıldız Yazdır

Otis Türkiye’nin Levent 199 için dizayn ettiği hızlı, akıllı ve çift katlı asansör sistemi 7 metreyi 1 saniyede kat ediyor.

Türkiye’nin en gözde projelerinden biri olan İstanbul Levent’teki ‘Levent 199’da kullanılan asansörleri inşa eden Otis Türkiye, bu proje için ürettiği asansör sistemi ile Türkiye’de bir ilki gerçekleştirdi. Türkiye’de ilk defa ‘Double Deck’ (Çift Katlı Kabin) asansör sistemini en hızlı uygulamasıyla Levent 199 projesinde kullanıma sunan Otis Türkiye, bu proje ile 7 metreyi 1 saniyede kat ederek ‘Türkiye’nin en hızlı asansörü’ unvanını da elde etti. ‘Çift Katlı’ kabin sistemine sahip asansörler, aynı zamanda ‘Akıllı Yolcu Yönlendirme’ sistemiyle de binadaki trafik akışını en pratik şekilde sağlıyor.

Otis Türkiye Genel Müdürü Özgür Aren, konuyla ilgili yaptığı açıklamada “Düşey sirkülasyon sistemlerinde geldiğimiz son teknolojiyi, İstanbul’un kalbinde yer alan prestijli bir binada hayata geçirdik. Bugün asansör sektöründe yeni olarak sunulan teknolojinin kat kat üzerindeyiz” dedi.

Yeni asansör sistemlerimizle sektöre vizyon kazandırıyoruz

Otis Türkiye’nin, ABD, Avrupa ve Ortadoğu’daki prestijli yüksek binalarda çok özel projelere imza attığını vurgulayan Özgür Aren, “Dünyanın en yüksek binası Burj Khalifa ile birlikte birçok yüksek yapıda kullanılan ‘Double Deck’ sistemi, yüksek binalardaki ulaşım yoğunluğunu önemli ölçüde rahatlatıyor. Otis’in inovasyon ve mühendislik yetisiyle tesis ettiği bu sistem, günümüzde hem Türkiye’de hem de Avrupa’da yeniden gündemde. Türkiye’de ilk kez bizim ürettiğimiz, 7 metreyi 1 saniyede kat ederek ‘Türkiye’nin en hızlı asansörü’ unvanını elde eden ‘Double Deck’ sistemine sahip asansörlerimizle sektöre yeni bir vizyon kazandırıyoruz. Türkiye’nin en prestijli finans merkezlerinde de bu akıllı sisteme sahip asansörler kuracağız” dedi.

Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de en yüksek ve en hızlı asansörlere sahip lider bir marka olarak, daima daha ileriyi düşünerek hareket ettiklerini belirten Özgür Aren, “Günümüz asansör sektöründe yeni diye sunulan bazı sistemleri 20 sene önce uygulamaya başlamamız ve mega projeler için yıllar önce çözüm üretmiş olmamız da hep çağın ötesinde ürünler geliştirdiğimizin göstergesidir” diye konuştu.

Özgür Aren, Otis Türkiye olarak, ‘doğru projelendirme’, ‘doğru malzeme’, ‘kaliteli üretim’, ‘zamanında teslim’, ‘kaliteli montaj’ ve ‘profesyonel servis’ şeklinde 6 adımda özetledikleri çalışma sistemiyle de, asansör sektörüne öncülük ettiklerinin altını çizdi.

Otis Türkiye, kendi hız rekorunu 1 metre daha yukarı taşıdı

İş Bankası Kuleleri, Kanyon AVM ve İstanbul Sapphire’de inşa ettiği 6 m/sn hızındaki asansörleri ile Türkiye’nin en hızlı asansörlerini üreten marka olan Otis Türkiye, Levent 199 için geliştirdiği yeni asansörleri ile kendi rekorunu saniyede 1 metre daha yukarı taşıdı. 40 katlı yapının çekirdeğinden yukarı yükselen ve tüm düşey sirkülasyondan sorumlu 10 adet çift katlı yolcu asansörü, 2 bin 700 kilogram taşıma kapasitesine sahip. Bu asansörlerin beşi 4/ms ve diğer beşi ise 7 m/sn hızları ile ‘Compass+’ sistemi yardımıyla binadaki trafik akışını en çabuk ve etkili şekilde yönlendiriyor. Bu hızlı ve akıllı asansörlere, 2 bin kg taşıma kapasitesine sahip, 3,5 m/sn hızında yangın ve servis asansörü, 12 adet Gen2 model, halat yerine taşıyıcı kayış sistemli ve makine dairesiz asansör ile 6 adet yürüyen merdiven de eşlik ediyor.

‘Çift Katlı’ (Double Deck) asansörler

Kat sayısı arttıkça önem kazanan binalardaki dikey taşımacılık kavramı, çok yüksek kat seviyelerine ulaşıldığında mevcut taşıma sistemlerinin yetersizliğini ortaya koydu. Bu yetersizliğin önüne geçebilmek için asansör teknolojisinde ‘Çift Katlı’ asansörler ve ‘Yolcu Yönlendirme’ sistemleri kullanılmaya başlandı.

‘Çift Katlı’ (Double Deck) asansör ilk olarak Otis tarafından 1931 yılında New York’ta inşa edildi. 1960’larda yüksek katlı binaların artmasıyla bu asansörlere olan talep de artış gösterdi. Bugüne baktığımızda yaklaşık 55 binada toplam 700 Çift Katlı kabin bulunuyor. Bu rakam, 6 milyon 500 bin adet olduğu tahmin edilen asansör sayısının yüzde 0.01’i oranında.

Yüzde 80’i Otis tarafından inşa edilen mevcut ‘Çift Katlı’ kabinlerin çoğu Amerika Birleşik Devletleri ve Çin’de bulunuyor. En hızlı ‘Çift Katlı’ asansör 10 m/sn hızıyla Dubai’de bulunan Burj Khalifa için inşa edildi. Burj Khalifa yapıldığında 828 metre boyuyla dünyanın en yüksek binası oldu.

‘Double Deck’ sistemi nasıl çalışıyor?

Çift Katlı asansörler, yolcu taşıma kapasitesini arttırırken bina içinde kullanılan alanı azaltır. Aynı kuyu içinde hizmet veren çift katlı kabinler, tek ve çift katlar için ayrı ayrı hizmet sunar. Sistem programlamasına göre, alt kabin tek numaralı katlara giderken, üst kabin çift katlara hizmet verir. Sistem gereği, alt kabin en üst kata çıkamaz ve üst kabin en alt kata inemez. Ara duraklama sayısını azaltır ve seyir sürelerini kısaltır. Daha küçük boyutlu kabinlerle daha iyi hizmet sunar ve bu özellikleri ile enerji tasarrufu sağlar.

Kompleks Projeler için avantajlı

Otis’in aynı asansör kuyusu içinde iki kabini üst üste yerleştirerek asansörlerin taşıma kapasitesini yükseltmesi ve binanın kiralanabilir alanlarını artırarak projeye katma değer sağlaması, bu sistemin başlıca avantajları olarak öne çıkıyor. Kullanıcılar, tabelalar yardımıyla tek katlar için alt kabine, çift katlar için üst kabine yönlendiriliyor. İki ayrı kata aynı anda üst ve alt kabin tarafından hizmet ediliyor. Sistem, tipik duruşların sayısını yarıya düşürerek, kullanıcıların gidecekleri katlara daha hızlı ulaşmalarını sağlıyor.

‘Double Deck’ asansörler de taşıma kapasitesi arttığı için daha küçük kabinler kullanılması mümkündür. Bu sebeple montaj süreleri daha kısa sürmektedir. Proje sahiplerine hem zaman hem de alan tasarrufu sağlar. Otis Türkiye’nin kendi tesislerinde ileri teknolojiyle üreterek ‘Compass+’ (Akıllı Yolcu Yönlendirme) sistemi ile buluşturduğu ‘Double Deck’ asansörleri, kullanıcıların varış noktalarına daha rahat ve çabuk ulaşmalarını sağlıyor.

‘Double Deck’ kabinler ve ‘Compass+’ sistemi

Yüksek binalarda en etkili düşey trafik çözümünü sağlayabilmek için, ‘Compass+’ (Akıllı Yolcu Yönlendirme) sistemini geliştiren Otis; bina güvenlik sistemiyle uyumlu, etkin ve kişiye özel bir servis hizmeti sunarak, kullanıcıyı gitmek istediği yere daha hızlı ulaştırıyor. Uzun asansör kuyruklarını, ara durakları ve ekstra bekleme sürelerini minimuma indiren sistem, asansörlerin daha verimli çalışması sonucu yaklaşık yüzde 20 daha az enerji tüketilmesini sağlıyor.

Yolcular, klavye ve dokunmatik ekranları kullanarak gidecekleri katı girdiklerinde sistem onlara en yakın ve müsait kabini çağırıyor ve yolcuyu bu kabine yönlendiriyor. Alt ve üst lobi alanları arasında doğru yolcu akışının sağlanması için lobi alanında bulunan yürüyen merdivenler ile de, lobi alanları arasında yolcuların geçiş yapabilmesi sağlanıyor.

‘Double Deck’ asansör ve ‘Compass+’ sistemi, yapay zeka ve diğer algoritmaları birleştirerek, yolcu taleplerini karşılamak için sürekli akış trafiğini ve yoğunluğu izler. Yoğun saatleri ve sık ziyaret edilen katları belirleyerek önceden kendini hazırlayan sistem, sabah saatlerinde yukarı, akşam saatlerinde aşağı yönde artan yolcu yoğunluklarını ve trafik yoğunluğunu minimize eder. Yakın katlardaki durakları gruplar, aşağı ve yukarı durakları birleştirerek daha fazla alternatif üretir.