Irak Yeniden İnşa Edilecek

Yayın TarihiMart-Nisan, 2018 Yazdır

Irak’ın yeniden yapılandırılmasına yönelik destek için Kuveyt’te 12-14 Şubat tarihleri arasında “Irak’ın yeniden imarı” konulu bir konferans düzenlendi. Düzenlenen bağış konferansında milyarlarca dolarlık destek sözü verildi. Ancak açıklanan miktar, Bağdat’ın istediği 88,2 milyar doların altında kaldı.

Terör örgütü DEAŞ’tan kurtarılan ülkenin batı ve kuzey bölgelerinin yeniden imarı için düzenlenen bağış toplantısında en büyük destek sözü Türkiye’den geldi. Türkiye Irak’a 5 milyar dolar kredi desteği sağlamayı planladığını duyurdu.

Kuveyt Emiri 1 milyar dolar kredi, 1 milyar dolar da doğrudan yatırım desteğinde bulunacaklarını, Suudi Arabistan ise 1,5 milyar dolar sözü verdi. Ayrıca merkezi Kuveyt’te bulunan Arap Fonu da Irak’ın gelecek yıllarda 1,5 milyar dolarlık altyapı yardımı alacağını kaydetti.

Katar 1 milyar dolar, Birleşik Arap Emirlikleri ve İslami Kalkınma Bankası 500 milyon dolar, Almanya 617 milyon dolar, AB de 494 milyon dolar taahhüdünde bulundu.

Amerika, Kuveyt’teki toplantıda doğrudan bir destek rakamı açıklamadı ancak 3 milyar doların üzerinde kredi ve Amerikan şirketlerinin Irak’a yatırım yapmasına yardımcı olacak fon desteği sağlamayı planlıyor. Bu bağlamda Washington, ABD EXIM Bank’tan Irak için 3 milyar doların üzerinde paket teklifinde bulundu.

Irak Başbakanı Haydar el-İbadi’nin Danışmanı İhsan Şammari, yaptığı yazılı açıklamada, “Kuveyt’teki konferansta Irak’a yatırım, bankacılık kolaylığı ve bağış olmak üzere mali desteğin miktarı 30 milyar doları buldu.” dedi.

Kuveyt’te Irak’ın yeniden imarı temasıyla başlayan konferansa, 70’ten fazla bağışçı ülkeden 2 bin 300 şirket ve uluslararası kuruluş katıldı.

Asansör sektöründen TASİAD Başkanı Ahmet F. Gökhan da Türkiye’den konferansı takip eden isimler arasındaydı. Gökhan konferansla ilgili görüşlerini “Önümüzdeki dönemde savaşın izlerini silmeye çalışan Irak, Türk inşaat sektörü için önemli bir potansiyel teşkil etmektedir. Dolayısıyla asansör sektörümüzle ilgili de önemli potansiyel olduğunu düşünüyorum.

Asansör firmalarımız için hem modernizasyon anlamında hem de yeni asansör konusunda hatırı sayılır bir pazar bizi bekliyor. Ayrıca belirtmem gerekir ki Türkiye Irak’ın yeniden imarı konusunda 5 milyar dolar kredi 50 milyon dolar da hibe olarak bu oluşuma en büyük katkıyı veren ülke konumundadır. Sonuç olarak meslektaşlarıma bu pazarı yakından takip etmelerini öneririm.” şeklinde ifade etti.

Sektör Bazında Proje Detayları

Ulaşım Sektörü

Ulaşım Sektörü - 23 Proje

Havaalanları

  • Musul Uluslararası Havaalanı’nın onarımı ve gelişimi
  • Nasıriye Uluslararası Havaalanı’nın onarımı ve gelişimi
  • Erbil’deki (150bin ton kapasiteli) Hava Kargo lojistik projesi

Demir Yolları

  • (Bağdat-Basra) yeni demiryolu
  • (Bağdat-Basra) mevcut hattın onarımı ve gelişimi
  • (Musahib –Samawa) demir yolu inşası
  • Basra-Iran hattının inşası (Bağdat-Musul) demir yolu ve (Bakuba-Hanekin-Munthiriya-Iran) kol hattının inşası

Otoyollar

  • 580 km onarım ve gelişim
  • 570 km’lik Bağdat–Basra otoyolu onarımı ve gelişimi
  • Bağdat-Musul-Rabia-Fişhabur otobanı
  • 180 km onarım ve gelişim
  • Bağdat-Bakuba-Iran sınırlı (Al Munthiriya) otoyolu
  • 250km’lik Bağdat-Kerkük otoyol inşası
  • 25km’lik Bismaya-Bağdat onarımı
  • Muhamed Al Qasim otoyolu

Tramvay

  • Erbil, Süleymaniye, Duhok’taki tramvay projesi

Limanlar

  • Büyük El-Fao Limanı ve El-Fao Ekonomik Bölgesi

Metro

  • Bağdat Metrosu, Bağdat Tek Raylı Hat
  • Kutsal Kerbela Bölgesi Tek Raylı Hat
  • Basra Metrosu
  • Bağdat Metrosu

Bağdat metrosu; Proje, toplam 46 km uzunluğunda 2 hattan oluşmaktadır, her iki hatta da 47 istasyona, 2 metro garajı ve 3 adet güç aktarma istasyonuna sahiptir.

Birinci hat (23 km ve 25 istasyonu ile) Bağdat’ın kuzey doğusundaki ana garajından başlayıp (10x10) proje merkezi olan – önce Sadr şehrine doğru, Al Thawra caddesinden geçerek Bağdat merkezine, oradan da AL Jimhoriya Caddesi’nden son durak olan Antar Meydanı’na gitmektedir.

İkinci hat (23 km ve 22 istasyonu ile)Şehir merkezindeki Sadoon Caddesi, Aqaba Bin Nafee Meydanı yakınlarından Bağdat’ın güney doğusundan başlar, Tigris’ten geçerek Al Faris Al Arabi Meydanı’na doğru 2 hatta ayrılır, biri Al Mansoor’a diğeri ise ikinci lokomotif garajın bulunduğu Al Bayaa’ya doğru gider. Proje tüm istasyonlarda saatte 250 bin yolcu aktararak konforlu ve etkin bir ulaşım sağlamaktadır.

Ulaştırma Bakanlığı, 1978 yılında yapılan (Bağdat Şehri içerisinde Entegre Ulaşım Sisteminin Fizibilite ve Ön Tasarım) çalışmasının kayıtlarını kullanarak elde edilen Toplu Taşıma amaçlı bir çalışma yürütmek için 70’lerin ortalarında çok sayıda uzman danışma şirketleriyle anlaşma imzalamıştı.

Anlaşma, uluslararası uzman şirketlerden biri olan (Fransız) Sestra Şirketi ile (Bağdat Metro Projesi için Teknik, Yasal ve Sözleşmeli Gereksinimler)adı altındaki ihale evrakları ve başlangıç tasarımlarını yürütmek üzere imzalandı.

Fransız Şirketinin fizibilite çalışmasına göre, uzantılar hariç, iki hattın detaylı tasarımı ve uygulaması dahil projenin tahmini maliyeti 5.7 milyar avrodur, bu da yaklaşık 6 milyar dolar değerindedir, 2 milyar dolarlık yatırımlar da eklendiğinde toplam maliyet 8 milyar dolar olacaktır. EPC belgesi anahtar teslim sisteme dayanır.

Emlak Sektörü

Emlak Sektörü - 4 Proje

Özel Konut Projeleri̇

  • Yatırım Binası Projesi (çeşitli lokasyonlarda)
  • Yeni Kerbela Şehri Projesi
  • Dhifaf Kerbela Projesi

Oteller

  • Bağdat veya Basra’da kurulmak üzere otel projeleri

Bina

  • Yatırım Binası Projesi (çeşitli lokasyonlarda)
  • Sınırlı gelire sahip kişiler için düşük maliyetli evlere ek olarak düşük/orta gelirli vatandaşlar için altyapı (su, elektrik, yakıt, kanalizasyon ve telekomünikasyon) dahil evler. Umara Şehrinde 4000 konut inşa etmek için 2017 yılında Maysan’da Yatırım Binası Projesi için ekonomik bir tasarım tercih edildi.

Yeni Kerbela Şehri Projesi

Alan: 15 milyon m2 alanda 136 farklı yatırım seçenekleri mevcut. (Yatay ve dikey konut blokları- oteller-alışveriş merkezi- eğitim-eğlence-spor- bankalar- İslami bilim ofisleri- konferans salonları) hizmetleri bakımından entegre bir şehir kurmak.

Kerbela Şehir Merkezinin Geliştirilmesi: Alan: kutsal türbelerin yakınında 750 dönümlük bina kompleksi, çok katlı garajlar, ticari merkez ve turistik alanlara dönüştürülebilir.

Dhifaf Kerbela Projesi

Tahmini Maliyet: 6 milyar dolar.

85 bin adet olarak hedeflenen projenin ilk aşamasında ticari merkezler, eğlence alanları ve sosyal hizmetler dahil 40 bin konut birimi.

Turizm Sektörü

Turizm Sektörü - 10 Proje

Oteller Ve Tati̇l Yerleri

  • Diyala’da dinlenme bölgesi (Al Khalis, Himreen, ve Udhaim göllerinin yakınındaki eski kamp alanı)
  • Razaza Gölü’nde yeni bir tatil yeri inşası, Habaniya tatil bölgesinin onarımı ve gelişimi
  • Erbil’deki Turizm Başkanlığı’nın genel imar planına göre Modern Turizm Kompleksi
  • Süleymaniye’deki Turizm Başkanlığı’nın genel imar planına göre Modern Turizm Kompleksi
  • Duhok’taki Turizm Başkanlığı’nın genel imar planına göre Modern Turizm Kompleksi
  • Erbil’deki havaalanına 5 yıldızlı otel, Süleymaniye’deki havaalanına 5 yıldızlı otel, Erbil’de 5 yıldızlı Turizm Oteli & Restoranı, Süleymaniye’de 5 yıldızlı Turizm Oteli & Restoranı, Duhok’ta 5 yıldızlı Turizm Oteli & Restoranı