Alternatif: Eğimli Asansörler

Yayın TarihiTemmuz-Ağustos, 2018 Fevzi Yıldırım, GTS Asansör San. ve Tic.A.Ş. Genel Müdür Yazdır

Eğimli Asansörler, Değeri Bilinmeyen Kentsel Ulaşım Aracıdır

İster tren istasyonu olsun, ister turistik veya yerleşik alan olsun, yamaç üzerine konumlandırılan çoğu şehir binalarına ve caddelerine ulaşmak genellikle zordur. Yol, ray veya asansör yoluyla yapılan geleneksel erişim yöntemleri çoğunlukla belli bir yere kadardır. Değeri bilinmeyen bir alternatif mi? Eğimli asansörler!

Eğimli asansörler direk istikameti takip ederek yamaçlarda bulunan yerleşim alanlarını son derece şık bir şekilde ve az enerji tüketerek evlere bağlar. Bu sistemler tipik olarak 20-200 metrelik alanları (65-650 fit) birbirine birleştirmek için kullanılır. Teknik bakımdan, iki kat uzunluğundaki hatlar kolaylıkla uygulanabilir. Bir İsviçre markası olan INAUEN-SCHÄTTI bu segmentte teknoloji lideri olarak tanımlanır. Saniyede 2,5 metreye kadar olan yatay ve dikey mesafeleri aşmak için kurulumunda ikiz ray kullanır. Şık ve konforlu kabinleri otomatik kapılarla tamamlanır ve 12 durağa kadar hizmet sağlar.

Dünyanın değişik ülkelerinde yüzlerce yatay asansör tesis etmiş olan firma, yakın gelecekte Türkiye ve çevresinde de bu ürünlerin kullanılacağını öngörerek kendisi gibi mühendislik ile birlikte imalat yeteneği de olan uygun bir ortak şirket aramaya başlar. Karşılıklı yapılan ziyaretler ile 20 ülkede binlerce asansör tesis etmiş olan kendi yazılım ve mühendislik çözümlerini üreten GTS Asansör A.Ş. ile distribütörlük anlaşması imzalar.

GTS’ nin yazılım ve kumanda yeteneği ile birlikte gelecekte muhtelif mekanik aksamın ve hatta tamamı Türkiye’de üretilecek olan Yatay Asansörlerin tüm Dünyaya satılması hedeflenmektedir.

Yatay asansör konseptinde Türkiye’de benzer çözümler tesis edilmektedir, ancak bunların bir çoğunun ilgili standartlara uygun olmadığı, milyonlarca dolar değerinde birçok ürünün çalışmadığı ve azımsanamayacak bir atıl ekonomik yatırım olduğu bilinmektedir.

Ülkemizde klasik asansör mantığı ile üretilen ve birçok tesiste monte edilmiş yatay asansör uygulamalarının dış ortam şartlarında çalışmaya müsait olmadığından, ciddi bir işletme maliyeti doğurmakta ve daha da önemlisi standartları karşılamayan ürünlerle meydana gelen ve ölümcül sonuçlarla karşılaşılan kazalar olmaktadır. Bu kapsamda tesis edilecek olan yatay asansörlerin tasarım ve güvenlik kriterlerini belirleyen ilgili Avrupa Standardı olan EN81-22’nin ülkemizde henüz Türk Standartları Enstitüsü tarafından Türkçe çevirisinin yapılmadığı ve bu konunun da ivedilikle halledilmesi gerektiği aşikârdır.

Günlük yaşamı kolaylaştır

Eğimli asansörlerdeki yolcular, manzarayı seyrederek ve süzülerek sakin bir seyahat deneyimi yaşarlar. Merdivenleri çıkmaya, bavul, alışveriş torbaları veya başka şeyleri taşımaya artık gerek kalmaz. Tekerlekli sandalye kullananlar, bebek arabası taşıyanlar veya bisikletçiler yorulmadan gidecekleri yere ulaşırlar. INAUEN-SCHÄTTI eğimli asansörleri hava koşullarına ve kışa dayanıklıdır. Otomatik sürgülü kapıları, rahat koltukları, kişisel iç tasarımı, dâhili telefonu ve daha birçok teknik inceliği keyifli bir yolculuk sağlar.

INAUEN-SCHÄTTI üç farklı sistem sunar: Özel kullanım için (örneğin özel konutlar veya tatil yerleri için hizmet veren) PICCOLO hattı, iç mekân kurulumları için INTRA hattı ve 30 kişilik kabinlerden oluşan toplu ulaşım hizmetindeki COMFORT hattı.

Ayda 20,000 kez yolculuk

Bu önemli çözümü sunan kurulumlara tüm dünyada rastlanabilir. Örneğin Bolivya’nın başkenti La Paz’da İsviçreli uzmanlar ayda 20.000 kez seyahat sağlayan eğimli bir asansör kurdular. Besleme hattı olarak çalışan bu asansör bir gondol istasyonuna her seyahatte maksimum 20 yolcu taşıyabiliyor ve böylece dünyanın en yaygın kentsel kablolu ulaşım ağının bir parçası haline geliyor.

İsviçre, Le Locle’da ise diğer bir eğimli asansör toplu taşıma ağıyla bütünleşmiştir. 16 yolcu taşıma kapasiteli bu eğimli toplu taşıma asansörü ayda 15.000 kez seyahat yaparak tren istasyonunu şehir merkezine bağlıyor.

Ayıların olduğu yerde eğimli bir asansör

Almanya, Schwarzenberg’de eğimli bir asansör sadece kentin kaleli yamacına değil, aynı zamanda park alanına da erişim sağlıyor. Her ne kadar bu antik kentte araba kullanımı tam olarak kısıtlanmasa da, park etme konusu sınırlı. Asansörün ana istasyonunda artık büyük bir park alanı mevcut. Schwarzenberg eğimli asansörü hem yerli nüfusa hem de merkeze inme heyecanından keyif alan turistlere hizmet ediyor.

Bern’de bulunan Ayı Parkı ve İsviçre’de bulunan Gütsch Şatosu’ndaki kurulumlarda manzara da oldukça önemli bir faktör.

Bern’de eğimli asansör ayıların bulunduğu alan boyunca çalışırken Lucerne’deki iki adet eğimli asansör hemen yakınlardaki Gütschwald rekreasyon alanını Gütsch Şatosu’na bağlıyor. Diğer bir örnek proje İsviçre, Wettingen’de uygulanmıştır.

İsviçre, Wettingen’deki Webermühle eğimli asansörü tren istasyonunu bir yerleşim kompleksiyle birleştiriyor. Tren istasyonuna giden sakinlere konforlu ve bariyersiz bir ulaşım sağlayarak Limmat River’daki dik bir yamaç boyunca ilerliyor. Bu eğimli asansörlerle ilgili daha fazla bilgi için: www.seilbahnen.ch adresini ziyaret edebilirsiniz.

Bern Ayı parkı Projesi
Yükseklik farkı: 20.5 m
Ray uzunluğu: 43.0 m
Hız: 1.2 m / s
Kabin: 15 kişi / 1200 kg
Durak sayısı:2
Yapım yılı: 2015 Ekim – 210.000 Seyahat

Webermühle Wettingen Projesi
Yükseklik farkı: 19.2 m
Ray uzunluğu: 27.7 m
Hız: 1.0 m / s
Kabin: 8 kişi / 600 kg
Durak sayısı:2
Yapım yılı:2016 Ağustos – 300.000 Seyahat