AB Mevzuatına Göre Asansör Güvenlik Komponentleri ve Sertifikasyonu

Yayın TarihiEylül-Ekim, 2019 Süleyman Özcan Liftinstituut Solutions B.V. Avrasya-Bölge Müdürü Yazdır

Sevgili okurlar, Bu yazımda, uzatmadan, kısa ve öz şekilde, asansör güvenlik komponentlerinin ne olduğunu ve nasıl belgelendirildiğini anlatmaya çalışacağım.


Avrupa Birliği Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) Ek – III’de asansör güvenlik komponentleri listelenmiştir:
Durak kapılarını kilitleme tertibatları,
Kabinin düşmesini veya kontrolsüz hareket etmesini engelleyen tertibatlar,
Aşırı hız sınırlayıcı tertibatlar,
Tamponlar,
Enerji depolayan tamponlar (doğrusal olmayan, geri dönüş hareketi sönümlenmeli)
Enerji harcayan tamponlar.
Hidrolik güç devrelerinin kaldırıcılarına bağlanmıi güvenlik tertibatları,
Elektrikli güvenlik tertibatları.

Söz konusu güvenlik komponentlerinin sertifikasyon yöntemleri yine Asansör Yönetmeliği’nin ilgili eklerinde açıklanmaktadır. Bunlar, Ek IV-A (Modül B), Ek VI (Modül E), Ek VII (Modül H), Ek IX (Modül C2). Seçeceğiniz yönteme göre ürünlerinizi ya da sisteminizi belgelendirip güvenlik komponentlerinizi piyasaya arz etmeniz gerekiyor. Ürün ile birlikte ürünün uygunluk beyanını hazırlayıp vermek zorunludur. Uygunluk beyanının Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) Ek II-A’daki bilgileri içermesi gerekiyor.

Önceki paragrafta yazdığımız modüllerden seçtiğiniz sertifikasyon yöntemi sonrası ürünlerin sertifikasyonunu yani teknik dosyanın tarafınızca hazırlanması ve gerekli testlerin yapılmasını Onaylanmış Kuruluş veya sizin EN 81-50 standardının 5. Bölümünde (5.1. – 5.9.) ifade edildiği şekilde yapılması gerekiyor.

Her bir güvenlik komponentinin teknik dosyasının içeriğinde neler olması gerektiğini anlamak için yine EN 81-50, 5. Bölüme bakmak yeterlidir. Örneğin kat kapısı kilidinin teknik dosyasında olması gereken bilgiler, EN 81-50 madde 5.2.1.2’de mevcuttur. Oradan görüleceği gibi kilidin çalışma şeklini gösteren çizimler ve açıklamalı montaj çizimleri kat kapısı teknik dosyasının içeriğini oluşturmaktadır. Yapılması gereken testler de aynı standardın 5.2.2 ve 5.2.3 nolu maddelerinde detaylı şekilde anlatılmaktadır: Mekanik deneyler, elektriksel deneyler ve özel deneyler. Teknik dosya ve test süreci başarı ile bitince oluşturulacak sertifikada olması gereken bilgiler de kapı kilidi için 5.2.4.’de mevcuttur.

Aslında, yönetmelik ve standarda bağlı kaldıkça okuyup uyguladıkça, herşey çok kolay. Diğer gövenlik komponentleri için de EN 81-50 standardının 5. Bölümüne bakıldığında, dosya içeriği ve testler açık şekilde anlatılmaktadır.

Birkaç not ile yazımı sonlandırayım:

Yaylı tampon güvenlik komponenti değildir.

Artık, tampon etkili kayma fren diye bir fren tipi yoktur.

Eğer bir ayar parametresi yok ise kayma fren bir kütle değeri +/- % 7,5 tolerans ile geçerlidir.

Eğer standarda uygun fren testinden sonra makine dişlisi kırılıyorsa, kayma freniniz bir önceki maddeye uymayan, “uyduruk” bir frendir. Sertifikası da olsa, atın çöpe gitsin.

Sağlıklı ve güvenli günler dilerim.